Thursday, November 15, 2012

Resipi Pulut Mangga

Assalamualaikum w.b.t. :)

Sapa pernah makan pulut mangga...biasenye orang makan ngn kuah santan..rse die sangat2 lah manis..bg org yg ske mnis,,blh la try pulut mangga nih..first time mimie try pulut mangga mse mimie makan kt kdai area bukit bunga,kelantan.,OK..entry kli nih mimie nak kongsikan resipi pulut mangga..mimie pun xde r terer sangat wat pulut nih..stkat nak kongsi tuh blh r..jom kita tgok apa yang kita perlukan...

BAHAN-BAHAN:

# 240 gram beras pulut
# 250ml santan
# 1 sudu teh garam
# 1 biji mangga masak(dihiris)

CARA MEMBUATNYA:

1.Rendam beras pulut semalaman atau 2 jam
2.Kukus beras pulut hingga masak selama 25 minit
3.Masukkan beras pulut yang sudah masak ke dalam bekas dan campurkan santan bersama dengan gula dan garam
4.Gaul hingga rata
5.Kukus sekali lagi hingga gula meresap ke dalam pulut
6.Alihkan beras pulut ke dalam bekas dan campur dengan santan(gaul rata)
7.Kukus sekali lagi untuk seketika
8.Sedia untuk dihidangkan bersama mangga


DONE!!!!!!
SENANG KAN??

#SELAMAT MENCUBA (^_^)

10 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. sedap nyerk.. boleh cuba resepi ni nnt.nice entry dear :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sdp pun...this is one of my fav.. :)

      Delete
  3. Mesti sedap ni. Apa pun jasamu tetap ku kenang. slam perkenalan dari www.suarapemikir.blogspot.com ..Nice aablog n nice person

    ReplyDelete
  4. Geng BCR ....... Fariz follow sini (^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...mekasih fariz..kunjungnmu diterima...hehe :)

      Delete
  5. qiela follow sini..
    salam ukhwah =)

    http://noraqilahjohari.blogspot.com/2012/11/keep-pray-for-gaza.html

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. blh jer...silekn..try la wt resipi nih..hehe :)

      Delete